Tebliğler
Devlet Bakanlığından:
Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartlarında Değişiklik Yapılmasına İlişkin Genel Şart
12/8/2003 tarihli ve 25197 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
MADDE 1 — Anılan Genel Şartın C bölümünün C.4 maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“C.4- İşletenin Değişmesi
Sözleşme süresi içinde işletenin değişmesi halinde, sigorta sözleşmesi, işletenin değiştiği tarihten itibaren on gün sonra münfesih olur. Sigorta teminatı, yeni işleten için herhangi bir işleme gerek kalmaksızın feshin hüküm ifade ettiği tarihe kadar geçerlidir. Sigorta şirketinin işletenin değiştiği tarihe kadar hak kazandığı prim gün esasına göre tespit edilir ve fazlası sigorta ettirene geri verilir.”
MADDE 2 — Bu Genel Şart değişikliği 1/1/2005 tarihinde yürürlüğe girer.
—— • ——
Devlet Bakanlığından:
Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Tarife ve Talimatı
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu uyarınca yaptırılması zorunlu mali sorumluluk sigortasına (Zorunlu Trafik Sigortası) ilişkin Tarife ve Talimat aşağıda yer almaktadır.
A. TARİFE
A.l. MOTORLU ARAÇ İŞLETENLER
A.l.l. Teminat ve Prim Tutarları
|
|
Teminatlar
(YTL) veya (Milyon TL)
|
Primler
(YTL)
veya
(Milyon TL)
|
|
|
A- Maddi5
|
B- Tedavi Gideri
|
C- Sakatlanma ve Ölüm
|
Araç
Grup
Kodu
|
Araç Grubu
|
Araç
Başına
|
Kaza
Başına
|
Araç
Başına
|
Kaza
Başına
|
Kişi
Başına
|
Kaza
Başına
|
01
|
Otomobil
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
250.000
|
50.000
|
250.000
|
117
|
02
|
Taksi
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
250.000
|
50.000
|
250.000
|
440
|
03
|
Minibüs
(Sürücü dahil 9-15 koltuk)
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
850.000
|
50.000
|
500.000
|
300
|
04
|
Otobüs
(Sürücü dahil 16-25 koltuk)
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
850.000
|
50.000
|
850.000
|
373
|
05
|
Otobüs
(Sürücü dahil 26 ve üstü koltuk)
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
1.300.000
|
50.000
|
1.300.000
|
900
|
06
|
Kamyonet
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
500.000
|
50.000
|
500.000
|
195
|
07
|
Kamyon
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
500.000
|
50.000
|
500.000
|
295
|
08
|
İş Makinesi1
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
500.000
|
50.000
|
500.000
|
95
|
09
|
Traktör
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
250.000
|
50.000
|
250.000
|
15
|
10
|
Römork2
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
500.000
|
50.000
|
500.000
|
15
|
11
|
Motosiklet ve Yük Motosikleti
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
150.000
|
50.000
|
150.000
|
19
|
12
|
Tanker
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
500.000
|
50.000
|
500.000
|
295
|
13
|
Çekici
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
500.000
|
50.000
|
500.000
|
295
|
14
|
Özel Amaçlı Taşıt3
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
250.000
|
50.000
|
250.000
|
225
|
20
|
Diğer Araçlar4
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
250.000
|
50.000
|
250.000
|
225
|
1 Traktör hariç diğer motorlu tarım araçları bu kapsama dahildir.
2 İnsan taşımada kullanılan römorklardır. İnsan taşımada kullanılmayan römorklar, kendilerini çeken motorlu aracın sigortasına dahildir.
3 Özel amaçla insan veya eşya taşımak için imal edilmiş olan ve itfaiye, cankurtaran (SA), naklen yayın ve kayıt (radyo, sinema, televizyon), kütüphane, motorlu karavan (SA), zırhlı araç (SB), araştırma, cenaze araçları (SD) ile bozuk veya hasara uğramış taşıt ve araçları çekmek, taşımak veya kaldırmak gibi özel işlerde kullanılan motorlu araçtır.
4 Yukarıdaki tanımlamalara girmeyen araçlar.
5 Araç dışında diğer maddi varlıklara ilişkin teminat tutarı kaza başına maddi teminat tutarına eşittir.
Sigorta şirketleri, aşağıda belirtilen talimatı dikkate alarak belirledikleri prim tutarlarını peşin tahsil eder. Sigorta şirketleri, prim tutarlarında herhangi bir gerekçeyle bu Tarife ve Talimat dışında hiç bir şekilde indirim yapamaz.
A.l.2. İndirimler ve Artırımlar
A.l.2.1. İl Trafik Hasar Yoğunluğu İndirimi
4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanununa tabi şehirlerarası ve uluslararası eşya ve yolcu taşımacıları hariç olmak üzere, araç işletenlerine kayıtlı oldukları illere göre aşağıda belirlenen oranlarda il trafik hasar yoğunluğu indirimi yapılır.
a) Ankara (06), İstanbul (34), İzmir (35) illeri için indirim uygulanmaz.
b) Adana (01), Antalya (07), Bursa (16), Kocaeli (41). Konya (42) illeri için yüzde 10.
c) Aydın (09), Balıkesir (10), Denizli (20), Eskişehir (26), Gaziantep (27), Hatay (31), Mersin (33). Kayseri (38). Manisa (45), Muğla (48), Sakarya (54), Samsun (55) illeri için yüzde 15.
d) (a), (b) ve (c)'de yer alan illerin dışındaki iller için yüzde 20.
A.1.2.2. Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası İndirimi
4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanununa tabi şehirlerarası ve uluslararası yolcu taşımacılarının, yolcuya gelebilecek bedenî zararlar için bu Kanun gereğince Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası (Zorunlu Taşımacılık Sigortası) yaptırdıklarını belgelemeleri durumunda yüzde 20 oranında indirim yapılır.
A.l.2.3. Hasarsızlık İndirimi ve Prim Artırımı Oranları
Sigorta şirketleri aşağıda belirlenen basamak ve oranlara göre hasarsızlık indirimi veya prim artırımı uygulaması yaparlar.
Basamak No
|
Hasarsızlık İndirimi (%)
|
Prim Artırımı (%)
|
7
|
20
|
-
|
6
|
15
|
-
|
5
|
10
|
-
|
4
|
-
|
-
|
3
|
-
|
10
|
2
|
-
|
20
|
1
|
-
|
40
|
A.1.3. İndirimlerin ve Artırımların Uygulanması
A.l.3.1. Genel
İşleten sıfatıyla ilk kez trafiğe araç çıkaracaklar için dördüncü basamaktan prim uygulanır.
Sigorta sözleşme süresi içinde işleten için herhangi bir tazminat ödemesi yapılmaması durumunda, müteakip sigorta sözleşmesinde uygulanacak prim indirimi oranı bir üst basamağa göre belirlenir. Sigorta süresi içinde meydana gelen her tazminat ödemesi için ise müteakip sigorta sözleşmesinde uygulanacak prim artırımı oranı bir alt basamağa göre belirlenir.
Tazminat ödemesi nedeniyle yapılan prim indirimi veya prim artırımı uygulaması işleteni takip eder.
Aracın satılması halinde aracı satın alan işleten, satış tarihinden itibaren otuz gün içinde zorunlu trafik sigortası yaptırmak zorundadır. Bu işletenin aracın satış işleminden itibaren sigorta sözleşmesi yapma yükümlülüğünü yerine getirmediği her otuz gün için sigorta sözleşmesinde prim oranı bir basamak indirilir. Prim basamağının tespitinde uygulanacak bir alt basamak yok ise bu işletene uygulanacak prim basamağı, birinci basamakta yer alan prim oranına yüzde 10 ilave edilerek hesaplanır.
Bir araç işletenine ait birden fazla motorlu aracın bulunması ya da birden fazla motorlu aracın bir teşebbüsün unvanı veya işletme adı altında veya bu teşebbüs tarafından kesilen biletle işletilmesi halinde her bir araç için ayrı sigorta sözleşmesi yaptırılır ve uygulanacak olan prim basamağı her bir araç için tespit edilir.
A.1.3.2. İbrazı İstenilen Belgeler
Sigortalı, prim basamağının tespiti amacıyla, araç ruhsat suretini ve son poliçe örneğini sigorta yaptıracağı şirkete ibraz etmekle yükümlüdür. Sigortalıya ait son poliçe bilgilerinin Trafik Sigortası Bilgi Merkezine (TRAMER) ait veri tabanından kontrol edilebilmesi durumunda sigortalının son poliçe örneğini ibraz yükümlülüğü kalkar.
Sigorta şirketi, sigortalı tarafından ibraz edilen belgelere ve TRAMER'den alacağı Hasar Durum Belgesine bağlı olarak sigorta sözleşmesine uygulanacak indirim ve artırım oranlarını belirler. Prim basamağının tespiti amacıyla sigortalıdan ibrazı istenilen belgelerden herhangi birinin eksikliği durumunda birinci basamaktan prim (% 40 prim artırımı) uygulanır.
Sigorta şirketleri, hasarsızlık indirimi veya hasar durumu nedeniyle prim artırımı uyguladıkları takdirde, sigorta sözleşmesinin üzerine Hasar Durum Belgesinin tarih ve sayısını yazmak ve Hasar Durum Belgelerini en az üç yıl saklamak zorundadır.
A.l.3.3. Zamanında Yenilenmeyen Sigorta Sözleşmeleri
Hasarsızlık indirimine hak kazanan araç işleteninin sigorta sözleşmesini bitim tarihinde yenilememesi durumunda müteakip sigorta sözleşmesinde dördüncü basamaktan prim uygulanır. Bu araç işleteninin sigorta sözleşmesinin bitim tarihinden itibaren yenileme işlemini gerçekleştirmediği her otuz gün için müteakip sigorta sözleşmesinde prim oranı bir basamak indirilir. Yenilememe durumunda uygulanacak bir alt basamak yok ise bu işletene uygulanacak prim basamağı, birinci basamakta yer alan prim oranına yüzde 10 ilave edilerek hesaplanır.
Prim artırımı uygulanan araç işleteninin sigorta sözleşmesini bitim tarihinde yenilememesi durumunda, müteakip sigorta sözleşmesinde prim artırımı oranı bir alt basamağa göre belirlenir. Bu araç işleteninin sigorta sözleşmesinin bitim tarihinden itibaren yenileme işlemini gerçekleştirmediği her otuz gün için müteakip sigorta sözleşmesinde prim oranı bir basamak daha indirilir. Yenilememe durumunda uygulanacak bir alt basamak yok ise bu işletene uygulanacak prim basamağı, birinci basamakta yer alan prim oranına yüzde 10 ilave edilerek hesaplanır. .
A.l.3.4. İndirim ve Artırımların Hesabı
İl trafik hasar yoğunluğu indirimi, hasarsızlık indirimi veya prim artırımı ile Zorunlu Taşımacılık Sigortası indirimi için tespit edilen indirim ve artırım oranlan toplanarak uygulanmaz. Tarifede belirtilen prime ardı ardına uygulanır.
A. 1.4. İşletenin Değişmesi
Sözleşme süresi içinde işletenin değişmesi halinde, sigorta sözleşmesi, işletenin değiştiği tarihten itibaren on gün sonra münfesih olur. Sigorta teminatı, yeni işleten için herhangi bir işleme gerek kalmaksızın feshin hüküm ifade ettiği tarihe kadar geçerlidir. Sigorta şirketinin işletenin değiştiği tarihe kadar hak kazandığı prim gün esasına göre tespit edilir ve fazlası sigorta ettirene geri verilir.
Hasarsızlık indirimine hak kazanmış bir işleten,
a) Aracı başkasına devreder ve devir nedeniyle fesholan sigorta sözleşmesinin fesih tarihinden itibaren iki yıl (730 gün) içinde aynı araç türünde başka bir aracın işleteni olarak yeni bir sigorta talep ederse indirim hakkı devam eder. Bu işleten için iki yıllık (730 gün) süreyi aştıktan sonra yapılacak sigorta sözleşmesine ilk kez trafikte yer alan araç işletenlerine ilişkin A. 1.3 maddesinde yer alan hükümler uygulanır.
b) Aracı başkasına devreder ve farklı araç türünde başka bir aracın işleteni olarak yeni bir sigorta talep ederse, bu işleten için düzenlenecek sigorta sözleşmesine ilk kez trafikte yer alan araç işletenlerine ilişkin A. 1.3 maddesinde yer alan hükümler uygulanır.
Prim artırımına konu bir işleten, aracı başkasına devreder ve herhangi bir araç türünde başka bir aracın işleteni olarak yeni bir sigorta talep ederse, prim artırımı basamağı, süre kısıtı ile bağlı olmaksızın, kaldığı yerden devam eder.
Prim basamağının tespiti amacıyla, sigortalı
a) Satışı gerçekleşen ancak henüz adına tescil edilmeyen araçlarda; bu işlemi gösterir belgeyi (noter satış senedi veya faturayı), son poliçe örneğini ve aracın bir önceki sahibine ait araç ruhsat suretini,
b) Adına tescili yapılmış araçlarda; araç ruhsat suretini ve son poliçe örneğini sigorta yaptıracağı şirkete ibraz etmekle yükümlüdür.
Belge ibrazına ilişkin sigorta şirketine ve sigortalılara düşen yükümlülükler için A. 1.3 maddesi hükümleri uygulanır.
A.1.5. Kısa Süreli Sigortalar
Sigorta süresi bir yıldır. Ancak, geçici plakalı araçlar, 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanununa tabi uluslararası eşya ve yolcu taşımacıları ile milletlerarası çok taraflı veya karşılıklı anlaşmalar kapsamına giren yabancı plakalı taşıtların Türkiye'de geçerli milletlerarası veya karşılıklı anlaşmalarla kabul edilmiş sigortaları yoksa, bunlar için zorunlu trafik sigortası Türkiye sınırlarına girişleri sırasında kısa süreli sigorta olarak yapılır. Kısa süreli sigorta, bu durumun dışındaki araçlar için uygulanmaz.
Kısa süreli sigortada prim tutarı, dördüncü basamaktan hesaplanan yıllık primin yüzde 25 inden az olmamak kaydıyla gün esasına göre tespit edilir.
Kısa süreli sigorta için il trafik hasar yoğunluğu indirimi ve hasarsızlık indirimi uygulanmaz. Ancak, bu sözleşmelere Zorunlu Taşımacılık Sigortası indirimi ve prim artırımı uygulaması yapılır.
Kısa vadeli sigorta sözleşmesini müteakip düzenlenecek yeni sigorta sözleşmesinin yıllık olması durumunda hasarsızlık indirimi uygulanmaz, ancak bu sözleşmelere prim artırımı, il trafik hasar yoğunluğu indirimi ve Zorunlu Taşımacılık Sigortası indirimi uygulaması yapılır.
A.2. MOTORLU ARAÇLARLA İLGİLİ MESLEKİ FAALİYETTE BULUNANLAR
A.2.1. Teminatlar
Teşebbüs Sahipleri
|
Teminatlar
(YTL) veya (Milyon TL)
|
A- Maddi
|
B- Tedavi Gideri
|
C- Sakatlanma
ve Ölüm
|
Araç
Başına
|
Kaza
Başına
|
Kişi
Başına
|
Kaza
Başına
|
Kişi
Başına
|
Kaza
Başına
|
1-Gözetim işlemi yapanlar
(otoparklar-garajlar
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
250.000
|
50.000
|
250.000
|
2-Onarım ve bakım üstlenenler
(tamirhane-servis istasyonları)
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
250.000
|
50.000
|
250.000
|
3- Alım-satım ile uğraşanlar
(galeriler)
|
5.000
|
10.000
|
50.000
|
250.000
|
50.000
|
250.000
|
A.2.2. Primlerin Tespiti
Primler, sigorta şirketlerince serbestçe belirlenir ve peşin tahsil edilir. Prim tespitinde sigortalının riskini etkileyen diğer etmenlerle birlikte gözetim işlemi yapan (otoparklar-garajlar) ve alım satım ile uğraşan (oto galerileri) işletmeler için işyerinin araç yeri kapasitesi, onarım ve bakımı üstlenen (tamirhane-servis istasyonu) işletmeler için işyerinde sürekli çalışan personel sayısı esas alınır.
İşyerinin devri, faaliyetin durması, sona ermesi veya benzeri hallerde sigorta sözleşmesi feshedilebilir. Sigorta şirketinin sigorta sözleşmesinin fesih tarihine kadar hak kazandığı prim gün esasına göre tespit edilir ve fazlası sigorta ettirene geri verilir.
A.3. YARIŞ DÜZENLEYENLER
A.3.1. Teminatlar
Karayolları Trafik Kanununa göre yarış düzenleyenlerin üçüncü kişilere karşı sorumluluklarına ilişkin Zorunlu Trafik Sigortasının teminatları; yarış veya gösteriye katılan, onlara eşlik eden ve yarış veya gösteride kullanılan diğer araçların türlerine göre, motorlu araç işletenleri için belirlenen teminatların altında olamaz.
Bisiklet sporu gösterilerine katılan bisikletler için teminat, motosiklet veya yük motosikleti İşletenler için belirlenen teminatların altında olamaz.
A.3.2. Prim Tutarları
Primler sigorta şirketleri ile yarış ve gösteri düzenleyenler arasında serbestçe belirlenir ve peşin tahsil edilir.
A.3.3. Sigorta Süresi
Sigorta sözleşmelerinin süresi yarışlar ile birlikte yarış öncesi yapılan prova ve antrenmanları da kapsamak zorundadır.
B. UYGULAMA TALİMATI
B.l. Yeni Teminat Tutarlarının Yürürlükteki Sözleşmelere Uygulanması
Bu Tarife ve Talimat ile belirlenen teminat tutarları yürürlükteki bütün sigorta sözleşmelerine herhangi bir ek prim alınmaksızın uygulanır.
Sigorta şirketleri, düzenledikleri poliçelerin ön yüzüne "Sözleşme süresi içinde Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakan tarafından teminat tutarları artırıldığı takdirde, bu poliçede yazılı teminat tutarları, herhangi bir işleme gerek kalmaksızın ve ek prim alınmaksızın yeni teminat tutarları üzerinden geçerli olur." ibaresini yazmak zorundadır.
B.2. Vergi ve Diğer Paylar
Bu Tarife ve Talimata uygun olarak tespit edilen net primin; 6802 sayılı Gider Vergileri Kanununa göre yüzde 5'i oranındaki gider vergisi, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununa göre yüzde 2'si oranındaki Karayolu Trafik Garanti Sigortası Hesabına katılma payı ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 91 inci maddesi gereğince sigorta şirketleri tarafından İçişleri Bakanlığı Merkez Saymanlığı hesabına yatırılan yüzde 5'i oranındaki pay sigorta ettirenden alınır.
B.3. Zorunlu Trafik Sigortası Pulu
Sigorta şirketleri, Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği tarafından bastırılan, seri numarası ile sigorta şirketinin adını ve sigorta dönemini gösteren Zorunlu Trafik Sigortası Pulunu sigortalı aracın ön camına yapıştırılmak üzere sigorta sözleşmesi ile birlikte sigortalıya vermek zorundadır.
B.4. Acente Komisyonu
Sigorta şirketleri tarafından acentelere, prim tutarının en fazla yüzde 17'si oranında komisyon ödenir.
B.5. Poliçe Kayıtları ve TRAMER'e İletilecek Bilgiler
Sigorta şirketleri, 1/1/2005 tarihinden itibaren zorunlu trafik sigortası poliçe üretimini çevrimiçi (on-line) gerçekleştirmek zorundadır.
Sigorta Şirketleri, 16/12/2003 tarih ve 25318 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Trafik Sigortası Bilgi Merkezi Yönetmeliği ve Hazine Müsteşarlığı tarafından Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği'ne gönderilen 27/7/2004 tarih ve 47816 sayılı "Sigorta ve Reasürans Şirketlerinin Bilgi İşlem Sistemlerine İlişkin Sektör Duyurusu" gereğince, zorunlu trafik sigortasına ilişkin poliçe ve hasar verilerini en çok bir günlük gecikme ile TRAMER'e iletmekle yükümlüdür.
Geçici Madde 1- 31/12/2003 tarih ve 25333 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ve 1/1/2004 tarihinde yürürlüğe giren Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Tarife ve Talimatı gereğince, işletenin değişmesi halinde feshedilmeyip yeni işleten için devamı sağlanan sigorta sözleşmeleri süre bitim tarihine kadar yürürlüktedir. Yeni işleten için bu sigorta sözleşmesi kapsamında herhangi bir tazminat ödemesi yapılmamış olması ve sigorta sözleşmesinin süre bitim tarihinde yenilenmiş olması kaydıyla müteakip sigorta sözleşmesinde yeni işleten adına dördüncü basamaktan prim uygulanır.
C. YÜRÜRLÜK
Bu Tarife ve Talimat 1/1/2005 tarihinde saat 00:01'de yürürlüğe girer.