1/3/97
INSTITUTE MORTGAGEES’ INTEREST CLAUSES1
HULLS
[Bu sigorta İngiliz yasa ve uygulamasına bağlıdır]
A . BEYAN
Sigortalı, ipotekli gemi üzerindeki birinci derecede ipotek ve Gemi Sahibinin Poliçeleri
ve Klüp Sigortaları2 üzerindeki menfaatlerin zeyilnameleri dahil, muayyen karşılıklı
teminatın sahibi olduğu düşüncesiyle uygun bir borç anlaşmasına taraf oldu.
İşte kararlaştırılan [anlaşma] aşağıdadır :
1. SİGORTA KLOZU
1.1. Sigortalının, her zaman, bu sigorta edilen tehlikenin gerçekleşmesi veya var
olması ile ilgili gizli bilgisi olmaması şartıyla, bu sigorta aşağıda 2.1 Klozu’nda
açıklanan bir sigortalı tehlikenin olmadığı, ilk bulgulara göre Gemi Sahibinin
Poliçeleri ve Klüp Sigortaları’na eş sigorta ile temin edilen ve orada istisna
edilmeyen fakat bu işaret edilen poliçelerden her hangi birisinin, ipotekli geminin
her hangi sigortalı tehlike neticesi zıya veya hasarı ya da sorumluluğunu tazmin
etmemesinden [veya buradaki sigortacılar tarafından önceden onaylanmış
azaltılmış ödemeden] sonuçlanan zararı sigortalıya öder.
1.2. Burada ödenebilir tazminat [aşağıdakilerden] daha az miktarda olanıdır :
1.2.1. İpotekli geminin sigorta bedelini aşmamak üzere, sigortalının net zararı ve
buradaki 6. Kloz gereği ödenebilir her hangi miktarın toplamı veya
1.2.2. Gemi Sahibinin Poliçeleri ve Klüp Sigortalarının her hangisi gereği ödenmeyen
tazminat miktarı veya onun bir kısmı.
1.3. Yukarıdakilerin tamamı aşağıdaki tanım, istisna, yükümlülük ve koşullara bağlıdır.
2. TANIMLAR
2.1. Sigortalı Tehlikeler
2.1.1. Gemi Sahibinin Poliçeleri ve Klüp Sigortaları veya bunlardan her hangi
birinin sigortacısının, oradaki sigortalı veya bu her hangi sigortalının
acentesi ya da aracısından doğan, her hangi esaslı unsuru yanlış bildirme
veya bildirmemesine dayanan kaçınma.
2.1.2. Her hangi yasa hükmü, açık veya örtülü, söz verilen3 yükümlülük ve koşullara
uymama, aşağıdakilerle sınırlı olmaksızın :
2.1.2.1. Her hangi denize elverişlilik veya yasal olma örtülü yükümlülüklerine
uymama.
2.1.2.2. 1906 tarihli Deniz Sigorta Yasası’nın 39[5] maddesine uymama.
2.1.2.3. Gemi Sahibinin Poliçeleri ve Klüp Sigortalarından her hangi birinin
içerdiği seyir alanı yükümlülüğüne uymama.
2.1.2.4. Gemi Sahibinin Poliçeleri ve Klüp Sigortalarındaki her hangi birindeki
ipotekli geminin bir sınıflama kurumu tarafından belirlenmiş sınıfı ile
ilgili her hangi yükümlülük veya koşula uymama ya da sınıflama
kurumunun önerilerini bu yükümlülük veya koşulların istediği ölçüde
yerine getirmekte her hangi kusur.
2.1.2.5. Gemi Sahibinin Poliçeleri ve Klüp Sigortalarının her hangi birindeki, her
hangi durum belirleme ekspertizi4 , yapısal durumu belirleme ekspertizi5 veya P& I klübünün isteklerinin yerine getirilmesini gerektiren her hangi
koşul veya yükümlülüğe uyulmaması ve sigortacıların bu klozlara göre
tazminatı reddetmeleri.
2.1.2.6. İpotekli geminin mülkiyet, bayrak, idare veya çıplak kira esası ile
kiralanması bakımından Gemi Sahibinin Poliçeleri ve Klüp Sigortalarının
her hangi birindeki, her hangi yükümlülük veya koşula uymama.
2.1.3. Tekne ve makine poliçesindeki sigortalı, gemi sahibi, idarecileri veya geminin
denetçileri veya karadaki idarecilerin ipotekli geminin her hangi zıya veya
hasarı ile ilgili olarak gerekli özeni göstermede kusuru ve bu gerekli özeni
göstermedeki kusurun tekne ve makine poliçesi sigortacılarına orada ödenebilir
tazminatı inkâr etme hakkını vermesi.
2.1.4. İpotekli geminin herhangi bilinçli veya hileli terk edilmesi veya bunlardan
hasarı.
2.1.5. Gemi Sahibinin Poliçeleri ve Klüp Sigortalarından her hangi birinin
kapsadığı bir tazminattan kaçınma veya bunlardan her hangi biri
kapsamındaki tazminat bakımından iyi niyet görevine uyulmaması
nedeniyle hükümsüzlük.
2.1.6. Gemi Sahibinin Poliçeleri ve Klüp Sigortalarından her hangi birinde
tazminat talebini bir süre ile sınırlayan her hangi uygulanabilir hükmün
uygulanması.
2.1.7. İpotekli geminin tam zıyaı halinde, nihai karar veya mahkeme kararı ya da
Gemi Sahibinin Poliçeleri ve Klüp Sigortalarındaki açık hükme göre
yargılama yetkisine sahip tahkim kurulu [veya böyle açık bir hüküm
olmaması halinde, bir yetkili mahkeme] kararı ardından itiraz duruşmasında,
tekne ve makine veya savaş sigortası kapsamındaki bir tehlikenin zarara
neden olduğunun kanıtlanmadığına ve ödemeden her hangi istisna veya
oradaki diğer hükümle bir başka şekilde istisna edilmediğine dayanılarak
gemi sahibinin tazminatının ödenmemesi.
2.2. Gemi Sahibinin Poliçeleri ve Klüp Sigortaları – Tekne sigorta poliçesi yürürlükteki
Institute Time Clauses Hulls6 veya American Institute Hull Clauses7 na eşit ya da
daha geniş koşullara [eğer artan değer poliçeleri alınırsa, Institute Time Clauses –
Hull Disbursements and Increased Value (Total Loss Only ve Excess Liabilities)8 veya American Institute Increased Value and Excess Liabilities Clauses9 ] ve savaş
sigortaları Institute War and Strikes Clauses Hulls10 –Time koşullarına ve
International Group of P&I Associations’na11 üye P&I klübü koşullarına eşit
tam koruma ve tazmin rizikolarını ifade eder.
2.3. Net Zarar – Borç anlaşması gereği ipotekli gemi üzerindeki ipotek ile garanti altına alındığı ölçüde, bütün garanti düzenlemelerinin içerdiği veya borca karşılık geri alınan ya da geri alınabilir her hangi net miktarlar dahil, fakat burada sigortalı gemi veya diğer gemiler üzerindeki bütün ipotekler, hapis hakkı, sabit veya değişken masraflar, ipotek faizleri, garantiler, sigorta poliçeleri ve rehinlerle sınırlı olmayan, sigortalının zararını ifade eder.
2.1. İpotekli gemi – sigortalıya ipotek edilip buraya eklenen listede yazılı gemileri ifade eder.
3. İSTİSNALAR
Bu poliçe hiçbir halde
3.1. [aşağıdakilerden] doğan veya onların sonucu olan zarar veya masrafı kapsamaz :
3.1.1. İlgili Gemi Sahibinin Poliçeleri ve Klüp Sigortaları sona erdirilmiş veya iptal
edilmiş olduğu için ya da prim veya klüp aidatının ödenmemesinden dolayı
sigortacılar veya sigorta aracısı [broker] tarafından teminatın askıya alınması
ya da tazminatın ödememesi.
3.1.2. Gemi Sahibinin Poliçeleri ve Klüp Sigortacılarından her hangisinin mali
kusuru veya iflası.
3.1.3. Her hangi tarafın para göndermede yetersizliği.
3.1.4. Kambiyo kurundaki her hangi dalgalanma.
3.1.5. Her hangi muafiyet [deductible / franchise] uygulaması veya kendi kendini
sigorta için karşılık.
3.2. [Aşağıdakilerin] neden olduğu veya onların katıldığı ya da onlardan doğan
doğrudan veya dolaylı zıya veya hasar :
3.2.1. Her hangi nükleer yakıt veya nükleer atık ya da nükleer yakıtın tutuşmasından iyonlaşma, radyasyon [ışıma], radyoaktif [ışınetkin] kirlenme.
3.2.2. Herhangi nükleer tesis, reaktör veya bunların diğer nükleer donanım ya da parçalarının kirletmesi, radyoaktif [ışınetkin],zehirli, patlayıcı veya diğer tehlikeli özellikleri .
3.2.3. Atomik veya nükleer bölünme ve/veya birleşme veya diğer benzer tepkime [reaksiyon] ya da radyoaktif [ışınetkin] güç veya maddenin kullanıldığı herhangi savaş silahı .
4. YÜKÜMLÜLÜKLER
İpotekli gemi bakımından [aşağıdakiler] yükümlülüktür:
4.1. Sigortalının gizli bilgisi olmadığı sigortalı bir tehlikenin varlığı veya olayın sonucu hariç, bağıtlanmış Gemi Sahibinin Poliçeleri ve Klüp Sigortalarının sigorta değeri ve sorumluluk sınırı, bu sigortanın geçerli olduğu süre boyunca, burada sigorta edilen tutardan az olmamak üzere veya ipotekli gemi ile teminat altındaki muallak [askıdaki] borç miktarına kadar devam ettirilir.
4.2. Sigortalının menfaati ölçüsünde Gemi Sahibinin Poliçelerinden her biri ve Klüp
sigortaları ciro edilir ve
4.3. Sigortalı geçerli ilk ipoteği oluşturur ve kaydeder.
5. GEMİ SAHİBİ VEYA DENETİMİN DEĞİŞMESİ
Sigortalının [aşağıdaki] her hangi değişikliğin olduğu veya bunları öğrendiği veya bunlardan haberi varsa, bu sigorta kendiliğinden sona erer :
5.1. İpotekli geminin sınıflama kurumu veya bu kurum içindeki sınıfının değiştiği,
askıya alındığı, kesildiği, çıkarıldığı veya sona erdiğinde.
5.2. İpotekli geminin sahibinin, bayrağının, idaresinin veya denetiminin değiştiğinde.
Fakat sigortalı bu değişiklikleri yazılı olarak haber verir ve istenirse bir ek prim ödemeyi
kabul ederse Gemi Sahibi Poliçeleri ve Klüp Sigortası devam ettirilir.
6. SİGORTALININ GÖREVİ [DAVA VE SAY]
6.1. Sigortalı bu sigorta kapsamında tazminat talebine neden olabilecek her hangi
durumu yazılı olarak, durumdan haberi olduktan sonra 30 gün içinde, sigortacılara
bildirir ve sonraki bütün gelişmelerden sigortacıları haberdar eder.
6.2. Bu sigorta kapsamında ödenebilecek bir zararı önlemek ya da en aza indirmek amacı
ile makul önlemler almak sigortalı ve onun adamları ve temsilcilerinin görevidir.
6.3. Gemi sahibinin Poliçeleri ve Klüp Sigortaları gereği yalnız buradaki 6.4. Klozu’na göre geri
alınan her hangi tazminat ile ilgili olarak sigortalı tarafından yapılan hukuki masraflar
hariç, sigortacılar sigortalı, onun adamları veya acentelerinin böyle önlemler için
yaptıkları uygun veya makul masrafları karşılar.
6.4. Önceki koşula bağlı olarak, ipotekli gemi, Gemi Sahibinin Poliçeleri ve Klüp
Sigortalarına karşı dava masraflarını sigorta eden bir Freight,Demurrage and Defence
Club’ne12 girdiğinde sigortacılar, sigortalının ödeme yapmayan Gemi Sahibi Poliçeleri
ve Klüp Sigortalarını takip için yaptığı, net hasarın bir kısmı olarak bir başka şekilde
geri alınamayan, hukuki masraf ve maliyeti karşılar, fakat sigortalı ödeme yapmayan
Gemi Sahibi Poliçeleri ve Klüp Sigortasını izlemek, zorlamak için her türlü makul
çabayı harcadığını sigortacılara göstermesi şarttır. Bu poliçe sigortalının Gemi Sahibi ve
Klüp Sigortalarına karşı tazminat talep etmek üzere yapılan hukuki harç ve masrafları
ödemez.
6.5. Bu Kloz’a göre ödenebilir her hangi miktar sigorta bedelinin içindedir ve sigorta
bedeline ek olamaz.
6.6. Sigortalı veya sigortacılar bu sigorta ile temin edilen bir zararı önlemek veya en aza
indirmek amacıyla önlemler alırsa bu, el çekme [feragat] ya da bırakmanın kabulü
veya diğer tarafın haklarına başka bir şekilde zarar verme olarak düşünülemez.
7. TAZMİNAT
7.1. Sigortalı bu sigorta kapsamındaki bir tazminat talebini [aşağıdakilerle] kanıtlar :
7.1.1. Gemi sahibi ve/veya sigortalının Gemi Sahibi Poliçeleri ve Klüp Sigortalarına
karşı tazminat talebin başarılmasında makul bir umut kalmadığını 2.1 Klozu
kapsamındaki tehlikeleri neden göstererek sigortacıları inandırmak.
7.1.2. Aralarından anlaşamamaları halinde, sigortalı ve sigortacılar sorunu ya
üzerinde uyuşacakları Londra’daki bir tek bir hakem veya nihai mahkeme
kararı ya da Gemi Sahibi Poliçeleri ve Klüp Sigortaları lehine verilen hakem
kararı ile.
7.2. Sigortacılar buradaki her hangi tazminatı 7.1. Klozu’na göre tazminat talebinin
kanıtlandığı ve Net Zararın belirlendiği tarihten sonra 3 ay içinde öder.
8. HALEFİYET
8.1. Buradaki bir tazminatın sigortalıya ödenmesi üzerine, sigortacılar sigortalının bu ödeme ile ilgili bütün haklarına ve bu hakkın kullanılması için yasal yollara halef olur.
8.2. Sigortacılar tarafından yapılan her hangi ödemenin sigortalı tarafından muallak [askıda] olan borç miktarından kurtulma veya borç ödeme olarak kullanılmaması bu sigortanın bir koşuludur.
9. NOKSAN SİGORTANIN ETKİSİ
Eğer borç miktarı zıya anında burada tam sigortalı değilse, burada ödenebilir tazminat dava ve say miktarı dahil noksan sigorta oranında azaltılır.
10. KENDİLİĞİNDEN SONA ERME
10.1. İpotekli geminin burada sigorta edilen zıya veya hasarı ya da sorumluluğu,
ipotekli geminin savaş ve grev sigortaları tarafından temin edilen rizikolar
bakımından aşağıdaki gibi sona erer :
10.1.1. Savaş ilan edilmiş olsun veya olmasın aşağıdakilerden herhangi ikisi
arasında savaş çıkması üzerine KENDİLİĞİNDEN
İngiltere Bileşik Krallığı, Amerika Birleşik Devletleri, Fransa,
Rusya Federasyonu, Çin Halk Cumhuriyeti
10.1.2 İpotekli gemiye bedeli devlet tarafından ödenerek mülkiyet veya kullanım
hakkına el konulması halinde, ipotekli gemi bakımından KENDİLİĞİNDEN
10.1.3. Gemi Sahibinin Savaş Rizikoları sigortacıları veya onlardan her hangi biri
tarafından verilen iptal notu sona ermeden önce, savaş sigortaları, her hangi
yeni prim oranı ve ek hüküm, koşul veya yükümlülükler kararlaştırılarak
yenilenmedikçe, bu iptal notunun vermesinden 7 gün sonra.
10.1.4. Savaş rizikoları için buradaki sigortacılara iptal notu verilmesinden 7 gün
sonra.
10.2. Kloz 10.1.3. ve 10.1.4 e göre iptal, iptal notunun verildiği günün gece
yarısından itibaren 7 günün sona ermesiyle geçerli olur. Bununla beraber
sigortalı ve sigortacıların bu not sona ermeden önce yeni fiyat ve/veya
koşullar ve/veya yükümlülüklerde anlaşmaları şartıyla bu sigortayı eski haline
koyma kabul edilir.
CL 337 numaralı klozun çevirisidir.
1Enstitü İpotek Alacaklısının Menfaati Klozu –Tekneler 1/3/97
2Owner Policies and Club Entries , ayrıntılı açıklama için aşağıdaki 2.2 maddesine bkz.
3Promissory Warranty
4Condition Survey
5Structural Survey
6Enstitü Tekne Klozları -Süreli
7Amerikan Enstitü Tekne Klozları
8Enstitü Tekne Klozları –Süreli, Masraflar ve Artan Değer ( Yalnız Tam Zıya ve Aşkın Sorumluluklar )
9Amerikan Enstitü Artan Dağer ve Aşkın Sorumluluklar Klozları
10Enstitü Savaş ve Grev Klozları Tekneler- Süre
11Uluslararası P& I Grup Birliği
12Navlun, Sürstarya ve Savunma Klübü